Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

 0,00 0

Hoe zorg je dat je ’s ochtends minder moeite hebt met opstaan?

zonder moeite opstaan

De wekker gaat af, je zet hem snel uit en zet hem terug. Na jezelf uitgerekt te hebben, sta je op, schuif je je gordijnen open, en begin je fit en uitgerust aan je dag. En dan is het pas 06:30. Herken je dit niet? Je bent niet de enige! Veel mensen blijven moeite hebben met opstaan. We willen zo lang mogelijk blijven liggen en fantaseren over hoe het is om ’s avonds na werk weer meteen in bed te kruipen. Wil je van dit gevoel af? Wij vertellen je hier hoe je dat doet!

Zet je wekker aan de andere kant van de kamer

Laten we beginnen bij het begin: in de meeste gevallen worden we wakker van onze wekker. Deze zetten we uit terwijl we in bed liggen. Door in bed te blijven liggen kan moeheid blijven sluimeren. Hoe langer we blijven liggen, des te moeilijker het voelt om uit bed te komen. Door je wekker, of nog beter: je telefoon, aan de andere kant van de kamer te leggen stap je meteen je bed uit om hem uit te zetten. Een oude truc die toch zeker wel succesvol is! Nu je al staat, is de drempel veel lager om daadwerkelijk meteen te douche in te stappen en aan je dag te beginnen.

Stop met snoozen

Om te zorgen dat je in de ochtend een uitgerust gevoel hebt en fit genoeg bent om je meest productieve uren van de dag waardevol te besteden, is het belangrijk om niet te snoozen. We willen zo veel mogelijk ongestoorde uren slaap hebben. Alleen zo krijgt ons lichaam ’s nachts de rust die het nodig heeft. Vanaf de eerste wekker is je slaappatroon doorbroken waardoor die paar minuten extra slaaptijd na de wekker minder goed voor je zijn dan als je de wekker gewoon wat later had gezet. Onze tip: zet één wekker op de tijd waar je normaal de laatste wekker zet. Als je wakker wordt en je ziet hoe laat het is, realiseer je dat je meteen je bed uit moet komen én heb je nog kunnen profiteren van misschien wel een half uur langere slaap.

geen moeite opstaan

Zorg voor ritme

Als je fit wil zijn in de ochtend, is het belangrijk om op tijd naar bed te gaan. Genoeg uren slaap (hoeveel dat er voor jou zijn is persoonlijk, gemiddeld ligt het aantal tussen de 7-9 uur) zijn essentieel om je de volgende dag energiek te voelen. Het is niet realistisch om midden in de nacht naar bed te gaan als je elke ochtend om 6 uur naast je bed wil staan. Reken uit hoeveel uren slaap je zou willen hebben, en na hoeveel tijd in bed je in slaapt valt. Neem daarin ruim de tijd zodat je je niet gehaast voelt. Om een ritme te creëren is het belangrijk om elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en rond dezelfde tijd weer op te staan. We wennen namelijk snel aan een routine. Dit zorgt voor minder moeheid bij het opstaan.

Zorg voor natuurlijk licht

Je biologische klok wordt gereguleerd door daglicht. In de donkere maanden heb je misschien ook sneller zin om naar bed te gaan, je lichaam associeert het gebrek aan licht namelijk aan slapen. Dit werkt ook andersom: bij het zien van daglicht maakt je lichaam zich klaar voor de ochtend. Het is als het ware een signaal voor je lichaam om aan de dag te beginnen. Om van dit fenomeen te profiteren kun je voor het slapen gaan je gordijn een klein stukje opschuiven. Zo komt er vanaf de zonsopkomst een klein streepje licht binnen (zonder dat je meteen wakker wordt van een felverlichte kamer) die jou aan een wakker gevoel helpt.

ochtendmens

Plan een productieve taak in de ochtend

Ken je het gevoel dat je vroeg de wekker hebt gezet door je eigen goede voornemens, maar dat je bij het wakker worden jezelf afvraagt waarom? Als je het gevoel hebt dat je nog prima kan blijven liggen is de kans klein dat je jezelf met moeite uit bed sleept. Plan daarom in de ochtend een belangrijke taak zodat je wel degelijk iets hebt om vroeg voor op te staan. Daarmee vang je gelijk twee vliegen in een klap: je staat niet alleen vroeg op, je besteed ook nog eens je meest productieve uren op een waardevolle manier.

De kern zit in een goede nachtrust

Fit en energiek opstaan in de ochtend kan niet zonder een heerlijk bed. Zorg dat het matras precies doet wat je nodig hebt. De voorkeuren, en daarmee de mogelijkheden, zijn hierin bijna eindeloos. Maar niet alleen het type matras heeft invloed op je nachtrust; een comfortabel kussen en dekbed zijn minstens even belangrijk. Een fit gevoel in de ochtend krijg je namelijk niet zonder een goede nachtrust. Vermoed jij dat jouw probleem voortkomt uit het slapen in een ongeschikt bed? Onze slaapadviseurs helpen je graag bij het zoeken naar het perfecte bed. Kom gerust eens langs in onze showroom om ons ruime assortiment te bekijken of neem contact op voor het maken van een afspraak. Sta elke dag fit op dankzij de producten van Slaapkamerconcurrent.

Voor vragen kan je contact met ons opnemen via het onderstaande formulier of een e-mail sturen naar info@slaapkamerconcurrent.nl

=